среда, 11 ноября 2015 г.

МАТЕРІАЛИ ЩОДО РЕАЛІЗАЦІЇ РОБОТИ ВЧИТЕЛЯ НАД ПРОБЛЕМОЮ



Гарний урок неможливий без натхнення і педагогічної інтуїції. Саме тоді він – результат творчості, а не ремесла. Разом з тим гарний урок –це втілення точно спланованого задуму вчителя.Сума знань, яку одержують учні у сучасній школі, повинна сприяти розвитку особистості.

Основна мета вивчення математики – формувати науковий світогляд учнів, розвивати їх інтелектуально, виховувати моральні й гуманістичні якості. Необхідно створити таку систему навчання, яка б задовольняла потреби кожного відповідно до його інтересів і здібностей. Учень повинен вчитися сам, а головна роль учителя – керувати його діяльністю, мотивувати, організовувати, консультувати та контролювати.
Головні методичні ідеї:
1. Добровільність навчання (діти повинні з бажанням іти на урок, почувати себе комфортно, не боятися). Для цього важливе значення має не тількипрофесіоналізм учителя, але й створення сприятливого мікроклімату науроці, мотивація навчальної діяльності учнів на кожному етапі уроку –«Люблю те, чого навчаю, люблю тих, кого навчаю».
2. Забезпечення 100% зайнятості учнів на уроці, що досягається застосуванням різноманітних способів навчання. Встановлено, що ефективність засвоєння прямо залежить від ступеня активізації учнів і залучення їх до процесу навчання. Застосування різноманітних методик робить процес навчання дійсно творчим, забезпечує зацікавленість учнів допомагає розумінню та засвоєнню матеріалу.
3. Застосування тематичного планування, яке передбачає:
·        проведення різних типів уроків;
·        встановлення між предметних зв’язків та зв’язків між темами;
·        надання певного обсягу знань, якими повинен оволодіти учень;
·        формування умінь, яких мають набути учні;
·        проведення самостійних робіт, які допоможуть учням і вчителеві перевірити знання з основних питань теми і досягти кінцевого результату;
·        наявність відповідних задач з кожної теми, які допоможуть, з одного боку, засвоїти новий теоретичний матеріал, а з іншого, - забезпечують можливість закріпити вміння розв’язувати задачі різнихтипів.
4. У процесі вивчення кожної теми доцільною буде лекція, де головною умовою є генералізація матеріалу, який подає вчитель. Вчитель повинен довести дітям головну думку. Найбільш повно це досягається в процесі модульного навчання – «заглиблення» в основи всього курсу.
5. Багаторазове повторення на різних рівнях засвоєння матеріалу. Для цього
потрібно застосувати різні форми контролю.
6. Розвиток творчої самостійності учнів. Цьому сприяє використання групових дискусій, проведення різноманітних семінарів, навчання учняучнем, творчі самостійні роботи дітей.
7. Формування уміння школярів працювати з довідковою літературою та
складати тези, конспекти, схеми.
Внаслідок різних причин зі зростанням ролі природничо-математичних науку всьому світі престиж їх вивчення у нашій країні неухильно падає. Наші учні, юнаки і дівчата, прагматичні, вони знають, в яких умовах виживають їхні
батьки, тому не мріють стати вченими, винахідниками, інженерами. Саме тому
й падає престиж природничо-математичних наук.
Як же зробити так, щоб учні зрозуміли, що математика – наука молодих івони можуть сказати своє слово для її розвитку? Як зробити так, щоб учні
зрозуміли необхідність вивчення математики і, врешті-решт, зацікавилися нею?
Я вважаю, що значною мірою цього можна досягти, використовуючи сучасні інноваційні технології, зокрема, технології інтерактивного навчання.
Сутність і види інтерактивних методів навчання
Інтерактивний – означає можливість взаємодіяти або знаходитись у режимі
бесіди, діалогу з чим-небудь або ким-небудь. Отже, інтерактивне навчання – це, перш за все, діалогове навчання, в ході якого здійснюється взаємодія учителя і учня.
Суть інтерактивного навчання полягає в тому, що навчальний процес
організований таким чином, що практично всі учні беруть участь у процесі
пізнання, вони мають змогу розуміти і рефлектувати з приводу того, що вони
знають і думають.
Інтерактивне навчання – це спеціальна форма організації пізнавальної
діяльності, яка має конкретну передбачувану мету – створити комфортні умови навчання, за яких кожен учень відчуває свою успішість, інтелектуальну
спроможність. Інтерактив виключає домінування як одного виступаючого, так і однієї думки над іншою.
Я працюю над темою «Використання інтерактивних форм і методів навчанняв розвитку творчої особистості», бо для мене головне – це значне підвищення інтересу до математики, з одного боку, і великий стимул до самовдосконалення кожного учня – з другого.
Я вважаю, що кожен учасник інтерактивного навчання має навчитися:
1. ставити перед собою навчальні завдання, контролювати свою навчальну
діяльність щодо поставлених завдань, домагатись запланованого результату і вибирати найбільш раціональний шлях пошуку необхідних для цього засобів розумової або організаційної роботи, щоб стати самостійним суб’єктом навчальної діяльності;
2.розвивати навчальну активність, яку необхідно розуміти як спроможністьздійснювати якомога більшу кількість спроб і різноманітних засобів длядосягнення визначеної мети;
3.визначити проблеми в ході навчання, які ми розуміємо як розрив між уже
засвоєними розумовими і організаційними засобами і тими, які лишеможуть бути засвоєні учнями;
4.навчитися рефлексів своєї навчальної діяльності, тобто вміти переходити
від розумової чи організаційної діяльності до практики втілення йаналізу засобу цієї діяльності
5.Мені, як вчителю-організатору необхідно бути:
·        ненав’язливим організатором і керівником навчальної діяльностіучнів;
·        як член колективу навчальної групи виконувати специфічні функції вколективній діяльності (постановка спільних завдань навчання,забезпечення необхідною інформацією, консультування, контроль);
·        готовою до будь-яких запитань, критики, корекції завдань і змінзасобів спільної роботи в ході поточної навчальної діяльності з боку тих,хто навчається;
·        організатором учасників навчання на безпосередню участь в обговоренні окремих завдань навчальної діяльності;
·        контролером, щоб робота кожного учня у першу чергу була адресована всім членам малих груп, а вже потім мені;
·        організатором діяльність кожного учасника навчального процесу, щобвін брав безпосередню участь у контролі та оцінюванні спільновиконуваної роботи.
Щоб навчальний процес відбувався за умов постійної, активної взаємодії всіхучнів, щоб учні вчилися з цікавістю, навчаючи один одного, на багатьох своїхуроках я використовую такі форми та методи інтерактивного навчанн

Форма
роботи
Ознаки
Приклади
використання
Переваги
Недоліки
1
2
3
4
5
Індиві-
дуальні
Виконання учнем
навчального
завдання на рівнійого
можливостей безвзаємодії з
іншими учнями,
безпосередньо за
допомогою
вчителя або на основі його рекомендацій
Виконання домашнього завдання на основі рекомендацій вчителя; контроль
знань (письмове або
усне опитування); у
разі використання
комп’ютерного способу навчання тощо


Дозволяє
враховувати
індивідуальні
особливості дитини;
дає високі
результати засвоєння
матеріалу за умови регулярного
спілкування«учитель-учень»

Труднощі
реалізації
форми
індивідуально
го навчання в
значних
масштабах у
рамках уроку

Фрон-тальна

Одночасне
виконання всіма
учнями одного й
того самого
завдання під
керівництвом
вчителя
Вивчення нового
матеріалу на уроці –
лекції; пояснення
вчителем виконання
практичного
завдання;
фронтальне
опитування тощо

Дає можливість
охопити значний
обсяг матеріалу;
зазвичай орієнтована
на формування
обсягу знань;
результати роботи
учнів передбачувані
Відсутній
зворотній
звя’зок з
учнями;
відсутні
можливості
учнів виявити
свої
індивідуальні
здібності;
невисокий
рівень
засвоєння
матеріалу

Колек-
тивна

Передбачає
спілкування та
взаємодії
«учитель-учень»,
«учень-учень»

Урок-конференція;
урок-диспут;
круглий стіл;
евристична бесіда
та ін.

Формування
атмосфери
співробітництва та
зацікавленості;
наявність зворотного
зв’язку з учнями;
розвиток
комунікативних
здібностей учнів;
досить високий
рівень засвоєння
Існує
ймовірність
того, що деякі
учні
залишаться «у
тіні»;
результати
роботи не
завжди можна
спрогнозувати

Групова
Спосіб організації
уроку, за якої
група учнів
виконує певні
завдання

Клас об’єднується в
кілька груп,
завдання
виконуються так,
щоб оцінити і
врахувати внесок
кожного члена
групи

Розширення
пізнавальних
можливостей учнів;
формування навичок
самостійної роботи;
виховання почуття
відповідаьності за
виконану роботу;
демократичне і
рівноправне
партнерство вчителя
та учня; зазвичай
високий рівень
знань, формування
стійких умінь і
навичок; можливість
переносити набуті
вміння, навички та
способи діяльності
на інші шкільні
предмети та сфери
діяльності
Вимагають
ретельної
попередньої
організаційної
підготовки і з
боку учнів, і з
боку вчителя;
неповний
контроль
учителя за
обсягом та
рівнем
засвоєння
знань;
необхідність
подальшого
коригування
знань, вмінь,
навичок
а)
кооперативно-
групова


Кожна група
виконує частинузагального
завдання, що
доцільно під час
вивчення
великого за
обсягом матеріалу


Тема
«Паралелограм».Кожна група
отримує завдання
розглянути та
довести одну із
властивостей або
ознак
паралелограма



б)дифе-ренційо-
групова

Групи виконують
різні за
складністю
завдання
відповідно до
навчальних
можливостей
Уроки засвоєння
вмінь та навичок



в) парна
Передбачає
роботу в парах,
грунтуючись на
тому, що учень
швидко та якісно
засвоює знання
тоді, коли відразу
використовує на
практиці або
переповідає
іншому

Робота з
підручником: пари
працюють з різним
матеріалом. Потім
одні виступають в
ролі вчителя, тобто
пояснюють
прочитане, після
чого учні міняються
ролями




Легко і ефективно поєдную з традиційними формами та методами навчання і
застосовую на різних етапах уроків інтерактивні технології кооперативного
навчання.
Технології
Коли використовую
Що формує в учнів?
1
Робота в парах
Під час засвоєння,закріплення, перевірки
знань
Сприяє розвткунавичок спілку-вання
2
Ротаційні (змінювані)
трійки
Під час закріплення
та засвоєння новогоматерілу з метою його
грунтовного аналізу та
осмислення
Сприяє розвитку
навичок спілку-вання;формує вмінняаналізувати
3
Два-чотири – всі
разом
Під час закріплення та
засвоєння нового
матеріалу з метою його
грунтовного аналізу та
осмислення
Сприяє розвтку
спілкування в групі

4
Карусель
Під час інтенсивної
перевірки обсягу й
глибини наявних знань
Розвиває вміння
аргументувати власнупозицію
5
Робота в малихгрупах. Варіанти організації роботи груп: «Діалог», «Синтез думок», «Спільний проект», «Пошук інформації», «Коло ідей»

Під час закріплення
вмінь та навичок. Для
розв’язання складних
проблем, що потребують
колективного розуму
(розв’язування складних
геометричних задач, у
тому числі на побудову,
розв’язування рівнянь,
нерівностей зпарамет-ром тощо)
Сприяє розвитку аналізувати, узагальнювати;
пізнавальноїактивності, логічногомислен- ня

6
Акваріум

Під час закріплення
вмінь та навичок

Сприяє розвитку
спілкування в малійгрупі, вдосконалення
вміння дискутувати та
аргументувати своюдумку

Навчити учнів успішно спілкуватися, використовувати навички активного
слухання, висловлювати власні думки, переконувати й бути переконливими,
розуміти інших, ставити запитання й відповідати на них мені допомагають
технології колективно-групового навчання

Технології
Коли використовую
Що формує в
учнів

1
Обговорення
проблеми в
загальному колі.
Варіанти технології
«Мікрофон»,
«Незакінчені
речення»
Під час вивчення складних
або проблемних питань у
навчальному матеріалі,
мотивації пізнавальної
діяльності, актуалізації
опорних знань

Сприяє розвитку
вміння вільно
висловлювати
власні ідеї.
Розвиває вміння
говорити коротко,
але по суті і
переконливо
2
Мозковий штурм
Під час засвоєння вмінь та 
 навичок, розв’язування складних задач або для пошуку різних способів розв’язування однієї задачі
Сприяє розвитку
уяви та творчості,
формує вміння
чітковисловлюва-тисвою думку
3

Навчаючи вчусь
(«Кожен учить кожного»,«Броунівський рух»)

Під час вивчення великого обсягу інфор-мації,узагальнення та повтореннявивченого
Підвищує інтерес
до предмета,формує вміння струк-турувати,узагаль-нювати,аналізува-тиматеріал
4

Ажурна пилка
(«Мозаїка»,«Джигсо»)

Під час вивчення великогообсягу матеріа-лу за короткийчас
Сприяє
формуванню
навичок
самостійної роботи

На мою думку, найбільше спонукають учнів до творчості технологіїситуативного моделювання. У сучасному суспільному житті ми спостерігає дебати партій, політиків, ток-шоу з відомими діячами, презентації фірм, дискусії перед мікрофоном, різні реклами. Елементи таких заходів уплітаються в сучасний урок. На своїх уроках я застосовую такі технології ситуативного моделювання: метод реклами, метод презентації, метод проектів, рольову гру.
Метод реклами зацікавлює учнів своєю новизною, сучасністю. Адже вони бачать, яке велике значення в житті має реклама. Користуючись цим прийомом, я часто даю учням завдання підготувати рекламу про якесь математичнепоняття, застосування якоїсь теми тощо. А на уроці «йде трансляція» реклами.
Метод презентації можна використати на уроці будь-якого типу. Я часто
його застосовую під час повторення вивченого матеріалу. Учні вже багатознають про питання, що розглядається, тому можуть цілісно, зв’язно і цікаворозповісти про нього.
Одним із успішних методів впровадження інтерактивних технологій є методпроектів. Основний акцент при його використанні я ставлю на творчий
розвиток особистості. Учень не лише засвоює необхідні знання, а й вчитьсяшукати та знаходити об’єкти їх застосування. Метод проектів зорієнтований натворчу самореалізацію особистості, яка розвивається в процесі навчання.
Під час інтерактивного навчання учні вчаться бути демократичними, спілкуватися з іншими людьми, критично мислити, приймати продуманірішення. Використання інтерактивних технологій дає мені можливість для
фахового росту, для зміни себе, для навчання разом з учнями. Після кількох
старанно підготовлених уроків відчуваю, як змінилось ставлення учнів до мене,а також сама атмосфера в класі – і це служить додатковим стимулом до роботи.Використання інтерактивних технологій для мене – не самоціль. Це лише спосіб створення атмосфери в класі, яка сприяє співпраці, порозумінню і доброзичливості.
Інтерактивне навчання на практиці. Вимоги до впровадження
інтерактивного навчання.
Як було зазначено вище, існують вимоги щодо реалізації інтерактивних
методів навчання, невиконання яких може звести їх ефективність до нуля.
Необхідно провести вступне заняття, адже учні абсолютно не знайомі зподібними методами роботи, що різко змінюють усталений стиль навчання. Нацьому занятті слід: по-перше, чітко і зрозуміло пояснити, що таке інтерактивненавчання, по-друге, довести до відома учнів та опрацювати з ними правилароботи в групах, складені у зрозумілій формі (практиці їх було розмножено івидано кожному учневі для вклеювання в зошит): Без доброзичливої атмосферив колективі застосування інтерактивного навчання неможливе, тому потрібно їїстворити і постійно підтримувати.
Правила для учнів:
Кожна думка важлива.
Не бійся висловитися!
Ми всі - партнери!
Обговорюємо сказане, а не людину!
Обдумав, сформулював, висловив!
Говори чітко, ясно, красиво!
Вислухав, висловився, вислухав!
Тільки обґрунтовані докази!
Вмій погодитися і не погодитися!
Важлива кожна роль.
"Інтерактивні технології - не самоціль. Потрібно постійно контролювати
процес, досягнення поставлених цілей (вони повинні бути чітко сформульованіі легко контрольовані), у випадку невдачі переглядати стратегію і тактикуроботи, шукати і виправляти недоліки.
Урок не повинен бути перевантаженим інтерактивною роботою. Оптимально (з практики) - 1-2 методи за урок.Слід поєднувати взаємонавчання з іншими методами роботи – самостійнимпошуком, традиційними методами.
Процес впровадження.
Впровадження інтерактивних методів навчання на уроках математики
відбувалося за логікою "від простого до складного", паралельно застосовуючи
як фронтальні, так і групові методи.Можна розробити спеціальний план поступового впровадженняінтерактивних технологій. Краще ретельно підготувати кілька інтерактивнихзанять у навчальному році, ніж часто проводити похапцем підготовлені «ігри». Можна провести з учнями особливе «організаційне заняття» й розробитиразом з ними «правила роботи в класі.
Необхідно налаштувати учнів на сумлінну підготовку до інтерактивнихзанять.
Використовую спочатку прості інтерактивні технології: роботу в парах, умалих групах, мозковий штурм тощо.Коли в учнів з'явився досвід такої роботи, ці заняття проходили значно легше, а підготовка не забирала багато часу.
·        Використання інтерактивних технологій - не самоціль. Це лише спосіб
створення атмосфери в класі, котра найліпшим чином сприяє співпраці,порозумінню та доброзичливості, дає змогу по-справжньому реалізувати особистісно-орієнтоване навчання.
Якщо застосування інтерактивних технологій у конкретному класі веде допротилежних результатів, слід переглянути стратегію й обережно ставитися довикористання таких методів.Можливо, варто обговорити цю ситуацію з учнями (чи правильно вирозумієте й використовуєте методику, чи готові ви та учні до її використання)?
Типові проблеми
1. Головна проблема: учень часто не має власної думки, а якщо і має, боїться її висловлювати її відкрито, на весь клас. Самі учні пояснюють це так:"В нас рідко запитують власну думку", "Чи цінна моя думка?", "А раптом вонане співпаде з думкою вчителя чи колективу?", "Вона суперечить думці учня, що
має в класі авторитет з цього предмету" тощо.
2. Часто школярі не вміють слухати інших, об'єктивно оцінювати їх думку,
рішення.
3. Учень не готовий в процесі обговорення змінювати свою думку, йти на
компроміс.
4. Учням важко бути мобільними, змінювати обстановку, методи роботи.
5. Труднощі в малих групах: лідери намагаються "тягнути" групу, а слабші
учні відразу стають пасивними.
6. Часто трапляється висловлення відверто антисуспільних думок з метою
завоювання "авторитету", привертання уваги. При обговоренні замістьаргументувати свою думку, учень починає демагогію: "Ви ж самі сказали, цінною є кожна думка, а я так думаю і Ви мене не переконаєте!"Проте за умови вмілого провадження інтерактивні методи навчання науроках математики дозволяють залучити до роботи всіх учнів класу, сприяютьвиробленню соціально важливих навиків роботи в колективі, взаємодії, дискусії, обговорення.
Як правило, сучасна система навчання вимагає від учителя охоплення великогообсягу інформації і зорієнтована на рівні «знання» й «розуміння».У сучасному світі неможливо одній людині знати все навіть в окремій галузізнання. Учням потрібні інші навички: думати, розуміти сутність речей,осмислювати ідеї й концепції і вміти шукати потрібну інформацію, тлумачити їїі застосовувати за конкретних умов. Саме цьому сприяють інтерактивнітехнології.
При застосуванні інтерактивного навчання зустрічаються певні труднощі. Щоб подолати ускладнення в застосуванні Інтерактивних технологій і перетворити їх слабкі боки на сильні, вчителю треба пам'ятати:Інтерактивні технології потребують певної зміни всього життя класу, а також значної кількості часу для підготовки як учнів, так і педагога.
Починати потрібно з поступового використання цих технологій, якщо ви абоучні з ними не знайомі.
Застосування інтерактивних технологій вимагає старанної підготовки вчителяй учнів. Вони повинні навчитися успішно спілкуватися, використовуватинавички активного слухання, висловлювати власні думки, переконувати й бутипереконливими й толерантними, розуміти інших, ставити запитання івідповідати на них.
Метою моєї роботи є забезпечення необхідного рівня засвоєннясистематизованих знань з математики через розвиток комунікативноїкомпетентності, формування здібностей до самоосвіти, потреби всамовдосконаленні.
У зв'язку з цією метою визначається мета педагогічної діяльності:
1) забезпечення якості засвоєння знань з математики;
2) забезпечення розвитку комунікативної компетентності;
3) розвиток загальноосвітніх умінь та навичок;
4) організація діяльності учнів, що спрямована на самореалізацію
особистості.
Технологія досвіду відображає розв'язання цих завдань у навчальному процесі, але відомий у теорії та практиці досвід створення педагогічних технологій, орієнтований на формування особистості учнів, не завжди може бутивикористаний конкретним учителем, оскільки освіта на особистісному рівні —це змістовне, суб'єктивне сприйняття дійсності, і жодна предметна діяльність негарантує утворення «вмагаючого» змісту. Як зазначає сучасна педагогіка тапсихологія, стверджувати прои технологію впливу на особистість можна лише звисокою ймовірністю умовності, розуміючи, що особистість завжди виступаєдіючим об'єктом, співучасником, ініціатором процесу своєї освіти.
Уроки математики, організовані за інтерактивними технологіями, сприяють розвитку мислення учнів, уміння вислухати товариша, зробитисвої висновки, вчать поважати думку іншого та аргументувати свою.
За певний час роботи я побачила, що цей досвід виявив свою ефективність:
·        у роботі задіяні всі діти класу;
·        учні вміють співпрацювати в групі;
·        доброзичливо ставляться до опонента;
·        пропонують свої думки;
·        створюється ситуація успіху;
·        за короткий час опановується багато навчального матеріалу;
·        формуються навички толерантного спілкування, вмінняаргументувати свою точку зору, знаходити альтернативне рішенняпроблеми.
Відбувається:     
-ділова співпраця;
- вільне спілкування;
- повага до думки оточуючих.

Комментариев нет:

Отправить комментарий